top of page
  • Writer's pictureristo

Riston 35 vuotta ”taitelijaelämää” oppimisen tietotekniikan parissa

Päivitetty: 6. toukok.

Vuonna 1989 olivat ensimmäiset tietokoneet jo Opettajankoulutuslaitoksella, mutta ei opastusta niiden käyttöön. Oppimistehtävistä teemaseminaari piti kirjoittaa, opiskelijaboksissa oli kyllä sähkökirjoituskone. Sitten huomasin Ylioppilaslehdessä ilmoituksen – haetaan myyjiä Gaudeamus Dataan. Tietokoneista en tiennyt mitään, mutta tuolla oppisin. Työt alkoivat Vuorikadun myymälässä 7.3.1989. Sillä tiellä olen edelleen, oppimassa oppimisen teknologiasta.


Töitä ja opittavaa riittikin sitten myymälässä; valikoimissa oli kaikki laitemerkit, ohjelmistot ja oheislaitteet. Ajan myötä perustettiin ”oppilaitosmyynti”, jossa työpäivät alkoivat sisäpostin kautta tulleiden tilauskirjeiden avaamisella. GD-fax oli tapa markkinoida laitoksille, myymälässä povitaskuun sopiva hinnasto. Harmi, näitä ei ole säilynyt muistoksi, paljon muuta sitten onkin vuosien varrelta kyllä.


Työn luonne tietysti ajan saatossa muuttui, tehtiin tarjouksia, ratkaistiin ongelmia, tehtiin luokkaratkaisuja. Firma jakaantui PC ja Mac -liikkeiksi, minä jäin Mac-puolelle, mikä sopi paremmin minulle. Minua on aina kiinnostanut enemmän se, mitä laitteilla tehdään, kuin miten laitteet on tehty. Kommunikointivälineiden kehityksen olen myös saanut kokea. Ensin tuli sisäinen QuickMail, yliopiston oma sähköposti, sitten internet, kännykät. Ja iPodit, niihinkin hurahdin.


Mieleen on myös jäänyt Polaroidin diatulostimet, niitä toimitettiin lääkäreille HUS:iin. Isoja, kalliita laitteita, joilla Powerpointit kuvattiin dioiksi, jotta niitä voitiin esittää koulutuksissa ja seminaareissa.


Olimme perehtyneet Tektronixsin vahatulostimiin, ne tekivät upean kaunista jälkeä. Mutta kun saimme vihiä, että värilaserin hinta tippuu houkuttelevaksi (9999 markkaan), niin valmistauduimme myyntiin huolella – niitä menikin sitten valtavat määrät, ennen kuin isot toimijat ehtivät havaita asiaa.


Olimme mukana Suomi tietoyhteiskunnaksi -hankkeessa, pääsimme viralliseksi laitetoimittajaksi Apple-laitteille. Tämän piti olla iso juttu, tehtiin isosti kampanjaa Opettaja-lehdessäkin, mutta meidän osaltamme se lässähti, koulut hankkivat turvallisesti Osbornen PC-laitteita.


Vuonna 1998 Apple julkaisi uuden pallomallisen iMacin, se oli mullistava. Siinä oli vain USB- ja Firewire-liitännät, yhtään oheislaitetta ei silloin vielä ollut. Ensimmäinen USB-laite oli Microsoftin näppäimistö, se toimi, sen jälkeen USB on vallannut alaa. Videoeditoinnit, taittoprojektit, luova tuottaminen ja tekeminen – nämä ovat olleet se minun juttuni.

 

Adobe ollut aina tärkeä kumppanimme


Koska luova tuottaminen on tarkoittanut grafiikkaa, webbisivuja, taittoja ja videoeditointia, on niiden työstämiseen tarvittu Macromedian ja Adoben ohjelmistoja. Macromedian Dreamwever oli ensimmäinen iso kampulisenssini yliopistolle. Adobe nielaisi aikanaan Macromedian ja lopetti Freehandin, sitäkin lämmöllä edelleen muistelen. Adoben oppilaitoslisenssit olivat fiksu tapa saada työvälineet kouluihin, niitä myytiin niin paljon, että uskalsimme tehdä yrityskaupan, ostimme Adobe-edustuksen ja liiketoiminnan meille. Edelleen Adobe on meidän liiketoimintamme merkittävin tuote-edustus.

 

WebCT ja Adobe Connect – perehtyminen verkko-opettamiseen

Otimme ensimmäisiä askeleita verkko-opettamisen maailmassa WebCT:n kanssa. Edelleen harmittaa se, että HY veti rahoituksen pois jo päätetystä WebCT Vista -hankinnasta, se olisi ollut uraauurtava juttu.

Etäopetusta oli kehitetty jo ADSL-yhteyksillä, mutta Flash-teknologia loi aivan uudet mahdollisuudet. 

HY:n Avoin yliopisto oli ensimmäinen asiakkaamme Breezelle, eli myöhemmin Adobe Connectille. Loimme kulttuuria, loimme alan sanastoa. Adobe Connect laajeni kaikkiin korkeakouluihin, Suomessa ja Pohjoismaissa. Virta-hankkeen avulla opeteltiin etäopiskelemaan vieraita kieliä ja uskontoja.  Verkkokokouksia, etäopetusta ja webinaareja on siis järjestetty liki 20 vuotta, edelleen se on meidän ydinosaamistamme, edelleen verkkopedagogiikkaa tulisi kouluttaa enemmän.

 


Yrityshistorian lyhyt versio – miksi Bett on tärkeä juttu


Kun Helsingin ylioppilaskunta myi yrityksemme pois, meistä tuli ensin pohjoismainen konserni Oslon pörssiin, perustetiin Suomen ensimmäiset valkoiset Apple-kaupat . Gaudeamus dataMac&CarryOfficelineHumac.  Pörssistä meidät kaappasi islantilainen yritys, joka lopulta hajosi omaan mahdottomuuteensa ja eri vaiheiden jälkeen perustimme Ilona IT:n, johon saimme edellisen firman avaintoimijat mukaan.


Olin aiemmin jo käynyt Bett-messuilla ja tammikuussa vuonna 2010 menin sinne itsekseni, pohtimaan mitä sitä isona tekisi. Tapasin eri valmistajien edustajia systemaattisesti ja päädyin Corelin edustajan Academican standille. Academicasta tuli meidän osakas, kun Ilona perustettiin maaliskuussa 2010. Ilman heitä emme olisi saaneet liiketoimintaa niin sukkelasti toimimaan heti alusta lähtien. Myös tämän takia Bett on meillä ollut aina suuressa roolissa. Upeita, toinen toistaan parempia Ilona-seminaareja on Bett-Lontoossa järjestetty 10 vuoden ajan, iso oheisharrastukseni on ollut suunnitella ja järjestellä niiden toteutusta silloin, kun töissä on ollut aina kiireisin aika marras-joulukuussa.

 


iPadit ja mobiilioppinen uutta kaikille

Kun Ilona perustettiin maaliskuussa 2010, esittelimme huhtikuussa ITK:ssa ”salaa” jenkeistä tuotua iPadia. Tuolloin emme vielä tienneet, mitä tuleman piti, mutta ymmärsimme, että olimme jonkin uuden suuren äärellä. Meistä tuli ensimmäisiä mobiilin sanansaattajia; kehitimme AppRuletit, EduInfot, Leba-laukut, esittelimme ja koulutimme kaikkialla Suomessa, loimme mobiilihallinnan avuksi kouluille. Kuvassa iPad-asiakkaat 2013.

Yksi erikoisuus oli Gripcase-suojat iPadille, siitä tuli erinomainen hitti, niitä myytiin Suomessa valtavasti. Tämänkin tarve tuli asiakkaalta, myyntityön pohjat luotiin 2014 Bett-messujen osastolla ja loppu olikin historiaa.

 

Osaamisen näyttämistä monipuolisemmin

En edes muista, miten sotkeennuin mukaan osaamismerkkeihin, jostakin siitä kuulin. Päädyimme Open Badge Factorin Tekes-hankkeen yrityskumppaniksi. Meidän piti pohtia merkkien käyttöä markkinoinnissa, mutta taisi panostuksemme silti pysyä opetuksen ja oppimisen puolella. Erilaisen osaamisen näyttäminen uusilla tavoilla on edelleen se juttu: osaamismerkit, digitaaliset portfoliot Bulbilla ja videotehtävät nyt tekoälyaikakaudella GoReactilla.

 

Robotiikkaa, koodausta, makeria – helppo hurahtaa


Koodaus ja robotiikka oli uutta, siihen me lähdimme innolla mukaan. Minä hommasin tuotteita, omat ja verkostomme kouluttajat kiersivät valtakuntamme kouluja taas ja opastivat opettajia. BBC:n micro:bittejä olemme toimittaneet yli 10.000, silti se toivomani iso kansallinen kehityshanke jäi Suomessa tekemättä. Legot, Spherot, Hummingbirdit, Osmot – Suomen laajin maker-tuotteiden valikoima törmäsi kovasti koronaan, eikä tunnu siitä toipuvan.

 

Panostusta OppilasAgentti-toimintaan


Ilonan alkuaikoina tapasimme opettajan ja Apple-kouluttajan Norjasta, hän kertoi tarinan siitä, kuinka he olivat hyödyntäneet nörttipoikien osaamista koulujen laitehallinnassa. Lähdimme mukaan luomaan OppilasAgentti-toimintaa, joka oli vireillä niin Kaarinassa kuin Kuuma-kunnissakin. Taas sain kiertää kouluja tapaamassa rehtoreita ja opettajia, järjestää seminaareja, kaikki sponsorieurot menivät pyyteettömästi hyvään tarkoitukseen. Hienoa oli tämänkin vuoden tammikuussa, kun OppilasAgentit toista kertaa osallistuivat Lontoon Bett-seminaariimme. Kiva seurata nyt sivusta, kun agenttitoiminta on laadukkaampaa kuin koskaan.

 

Opettajien avuksi Emill-mobiilipalvelu

Opettajien auttaminen on aina ollut se juttu meillä. Hyvät oikeat välineet, koulutus ja tuki. Suomessa oli mainio tutor-opettajakausi, jolloin pystyttiin ottamaan opetusteknologiassa isoja kehitysaskeleita. Kehittyi idea Emill-mobiilisovelluksesta (alkuun SCOO), sen avulla voisimme auttaa kaikki Suomen opettajia, luoda alusta tutoreiden yhteistoiminalle, niin että jokaisella opettajalla olisi apu lähellä omassa taskussa. Luoda verkosto, jossa osaavat opettajat opastaisivat toisiaan, jolloin kaikkien tutoreiden ei tarvitsisi itse osata kaikkea, kukin keskittyisi itselleen mieluisaan osaamisalueeseen.


Samaan aikaan oli huoli – ja on edelleen – etteivät vanhemmat osaa omien lastensa kanssa tehdä mitään hauskaa ja hyödyllistä mobiililaitteilla. Emillin avulla haluttiin välittää vinkkejä.

Sitten loppui tutortoiminta, kuivui rahoitukset, tuli korona. Emill Solutions Oy eriytyi Ilonasta vuonna 2023. Tekniikka Emillissä on edelleen olemassa, jalostuneena, toimimaan alustana projekteille ja hankkeille, siellä missä sinäkin. Lataahan Emill sovelluskaupastasi.

 

Turnitin käytössä kaikkialla Suomessa

Jo ennen Ilonan perustamista toimin hostina webinaarissa, jossa puhuttiin plagiarismista ja eri järjestelmiä esittelivät HKKK ja Hanken. Tapasin 2009 Educa Online Berliinissä Turnitinin edustajat ja sieltä lähti idea panostamisesta Turnitiniin. Valitsin edustukseen Turnitinin, koska sen avulla haluttiin auttaa oppijaa ja ohjaajaa, sen avulla pystyi antamaan ohjausta uudella tavalla. Vuosien aikana monet seikkaperäiset kilpailutukset on käyty ja tekniset tutkinnat läpäisty.

Tänä päivänä Turnitinin järjestelmiä käytetään liki kaikissa korkeakouluissa Suomessa, ehkä pian ihan kaikissa. Turnitin on arjessa mukana myös lukuisissa lukioissa, ammatillisissa oppilaitoksissa ja peruskouluissakin. On ollut etuoikeutettua olla kouluttajana ja asiantuntijana hyvin monissa eri hankkeissa ja kehitysprojekteissa mukana, miten eri tavalla järjestelmiä voikaan käyttää.

Nyt tekoäly tulee haastamaan akateemista kirjoittamista oppimistehtävissä, jolloin pitää sekä järjestelmien että niiden käyttäjien kehittyä ja muuttua. Luottavaisella mielellä kehitystä seuraan, on hyvä olla markkinakehittäjän kyydissä.

 

Softatukku-puitesopimus säästää ja mahdollistaa uudella tavalla


Tämän hetken iso juttu on Softatukku-toimintamalli, joka käynnistynyt ensin korkeakoulujen piirissä. Siinä me toimimme – kilpailutuksen voitettuamme - kuin korkeakoulun ulkoistettu hankintayksikkö, meidän pitää toimittaa mahdollisimman kustannustehokkaasti sitä, mitä lehtorit, tohtorit ja tutkijat tarvitsevat – ja kyllähän he kaikenlaista tarvitsevat.  Meidän tulee ymmärtää asiakkaiden monenmoiset erilaiset tarpeet, joita akateeminen maailma tarvitsee. Tämän myötä tuotevalikoimamme on kasvanut valtavasti ja olemme saaneet innostua monesta uudesta: ThingLinkit, Kahootit, Red Hatit, … uusimpana Smowl, Efecte, Howspace, HeadAI, CandourID, Frends, Workseediä… tulossa listoille on monta uutta.

Hienoa oli myös olla mukana auttamassa, kun etäosallistuminen mahdollistettiin tuhansille osallistujille AMK-pääsykokeissa tänä keväänä. Onnistuimme vaikuttamaan myös valmistajan tuotekehitykseen, jotta prosessi sujuisi jouhevammin.

 

”GDPR” tuli kaapista ulos

Reilu vuosi sitten pohdittiin kovasti, miten voisimme auttaa asiakkaitamme GDPR-selvityksissä. Asiakastapaamisissamme havaitsimme, että sama ongelma on kaikilla, puuttuu aikaa, osaamista ja resursseja. Kaikkien pitäisi tehdä sama GDPR-tietojenetsintä ja arvioinnit uudelleen ja uudelleen. Päätimme luoda GDPR-sovelluskirjaston, Sen rakentamisessa menikin kesä 2023, syyskuussa palvelu julkistettiin.

Nyt mukana on niin paljon korkeakouluja, kuntia, ammatillisia oppilaitoksia, että tiedämme riskinoton kannattaneen. Palvelu kehittyy ja laajenee koko ajan. Uuden keväällä julkistetun DPIA-työkalun avulla on jo yli 100 DPIA-prosessia kehittymässä ja jakoon on tulossa valmiita DPIA-mallipohjia eri oppilaitosasteille

Nyt avoimesti uskalletaan tunnustaa, että GDPR-asiat ovat retuperällä jollakin tavalla ihan jokaisessa organisaatiossa, mutta tahtotila kaikilla on hyvä. Me kehitämme välineitä avuksi.

Tulossa on myös ensimmäiset palaverit ja suunnitelmat siitä, miten eurooppalaiset saavutettavuus- ja vastuullisuuskriteerit saataisiin mukaan kirjastoon.


Merkityksellistä tekemistä – joka päivä

Minun onneni on ollut se, että olen saanut olla fiksujen asiakkaiden kanssa tekemisissä mitä erilaisemmissa hankkeissa. Olemme olleet kehittämässä ja mahdollistamassa asioita, luoneet yhteistyön mahdollisuuksia.

Toki tietynlainen ketteryys ja edelläkävijyys on ollut mahdollista siksi, kun olemme olleet pieni toimija lähellä kuuntelemassa asiakkaiden ideoita ja tarpeita. Onneksi olemme pystyneet tekemään myös pienesti positiivista tulosta vuosien aikana, jotta olemme saaneet harrastaa näitä asioita ja maksaa koko tiimille palkat ajallaan.

 

Keväällä taas stipendejä?


Firma perusti 10 vuotta sitten, 50-vuotispäivieni kunniaksi ”stipendirahaston”. Sen myötä olen saanut kiittää monia aktiivitoimijoita eri koulutusaloilta. Tänä keväänä jaettaneen myös stipendit, ehkä viimeiset lajissaan.  Harmi, etten voi kiittää kaikkia kumppaneitamme, mutta pääsen nostamaan esille edes pari sellaista henkilöä, joiden tekemisistä me kaikki muut olemme myös hyötyneet.

 

Kiitos Crisu, kiitos työkaverit, kiitos Soili

Harvassa on ne, joilla on ollut sama pomo yli 30 vuotta, minulla se on ollut Christian. Kaikkina näinä vuosina minulle on mahdollistettu se, että olen (useimmiten) saanut toimia ajatuksieni ja vaistojeni mukaan, ja monesti onnistunutkin. Minä olen saanut innostua ja tehdä, joku muu on hoitanut huolestumiset ja (minun mielestäni tylsemmät) hallinnolliset asiat. Yhteinen historia ja kokemus on ollut suuri apu asioita pohdittaessa.

Yksinään en tietysti mitään olisi saanut aikaiseksi.

Minulla on ollut vuosien aikana valtavasti hyviä tyyppejä työkavereina, luottopakkeina, laitureina ja hyökkääjinä – edelleen joukoissa mukana näistä Andrei, Harri, Minna, Suvi ja Teemu. Minä olen saanut olla myös huoltojoukoissa tai valmennustiimissä, touhunnut markkinointiosastolla.

Nykyinen lähin työkaverini on ollut sparraamassa ajatuksia jo vuosien ajan, siitä kiitos vaimolleni Soilille. Hän on ollut kannustava ja kestävä, samanlainen innostuja ja opetuksen kehittäjä hänkin.

 

Uusi laajemman yhteistyön aika koittaa

35 vuotta olen tehnyt kokoaikaisesti töitä oppimisen teknologian ääressä. Ja kiitollinen olen myös siitä, että työ jatkuu ja kehittyy edelleen. Firmallamme on nyt uusi omistaja, Academic Software. Me olemme osa eurooppalaista opetuksen IT-konsernia, jossa on yli 300 ammattilaista kehittämässä teknologiaratkaisuja opetukseen. Voimme viedä osaamistamme maailmalle ja tuoda sieltä osaamista meille. Näin saamme jatkossa vielä lisää apuja ja etuja meidän asiakkaillemme.


 

Yhteistyöterveisin,


Risto, 60 v – josta 35 vuotta ”taiteilijaelämää” oppimisen teknologian parissa


Ps. Töiden ohessa valmistun myös luokanopettajaksi, maisteriksi, 21 vuoden opintojen jälkeen. Kuvis, käsityöt ja uutena oppiaineena mediakasvatus, niistä eniten nautin.

OKL oli asiakkaanani kaikki vuodet, se ei unohtunut koskaan. Olinpa siellä aikoinaan töissäkin Mac-luokassa, päästämässä graduja maailmana.


419 katselukertaa2 kommenttia

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki
bottom of page