• Tiina

Ilonan Softatukkuun uusi edustus: Kahoot! – aktivoi aivoja ja ihmisiä

Päivitetty: 13. kesäk.

Melkeinpä jokaisen meistä korvissa alkaa soida tuttu melodia, kun kuulemme Kahoot!:ista tai näemme sen tutun logon. Suurin osa on varmasti kokeillut Kahoot!:in ilmaisversiota ja osallistunut sen kautta erilaisiin tietovisoihin oppitunnilla, luennolla tai vapaa-ajan tapahtumissa kuten synttäreillä. Kahoot! on helppokäyttöinen softa, jossa tietovisaan voi osallistua omalla mobiililaitteella, ja mikä parasta: salasanojen ja käyttäjätunnusten täyttämässä tietoyhteiskunnassa on edes yksi alusta, joka ei vaadi kirjautumista ennen pelaamista.



Kahoot! on Ilonan Softatukku-palvelun uusi edustus, joten päätimme kysyä suoraan heiltä, mitä muuta Kahoot! on kuin nelikymppissynttäreiden hupailutietovisa tai enkun tunnin osaamistesti. Tapasimme Kahoot!ilta Piia Korpelaisen ja juttelimme hänen kanssaan tästä nerokkaasta softasta.


– Kahoot! on työkalu, joka tuo luonnollista aktiivisuutta koulutushetkeen, kertoo Piia, joka toimii Kahoot! Trainerina Suomessa.


Esimerkiksi kalvojen näyttämiseen perustuvalla työkalulla toteutettavan koulutuksen, oppitunnin tai luennon aikana osallistuja helposti passivoituu, vaikka hän olisi kiinnostunut opetettavasta aiheesta. Kalvosulkeisista poiketen Kahoot!:iin tehtyyn koulutukseen voidaan upottaa dioja ja vaikka sanapilviä. Kuva-arvoituksia, kysymyksiä ja visoja käytetään niitäkin paljon, tai kouluttaja voi helposti kysellä vaikka osallistujien ennakkotiedot softan avulla.


– Usein käytän ikään kuin jäätä murtavana osiona heti koulutuksen alussa jotain aktivoivaa Kahoot!:ia, Piia havainnollistaa, – näin tulen samaan syssyyn selvittäneeksi, osaavatko osallistujat käyttää Kahoot!:ia ylipäänsä.



Monipuolisia oppimissisältöjä


Piian ja Kahoot!:in yhteinen taival alkoi jo vuonna 2016, kun hän työskenteli opettajana. Opettaja-aikoinaan Piia käytti vielä ilmaista Kahoot!:ia, mutta perehdyttyään työnsä puolesta sen maksulliseen versioon aukeni hänelle kuin uusi maailma aktiivisen oppimisen parissa.


– Suomessa on todella vahva ja monipuolinen pedagoginen osaaminen, Piia innostuu, – siksi olemme halunneet tuoda Kahoot!:in kaikkine mahdollisuuksineen myös tänne.


Piian mielestä parasta Kahoot!:in Edu -lisenssissä onkin juuri se, että sillä käyttäjä saa pääsyn kaiken sisällön ja kaikkien työvälineiden pariin, ja niitähän jatkuvasti päivittyvässä Kahoot!:issa riittää. Omiksi suosikeikseen Piia listaa muun muassa wordcloudit, joita voidaan käyttää esimerkiksi koulutuksen tai webinaarin aluksi, kun orientoidutaan käsiteltävään aiheeseen.


– Wordcloudin avulla vetäjä saa tosi helposti aktivoitua osallistujia sekä itselleen selvää dataa vaikkapa siitä, millaisia ajatuksia ja mielikuvia käsiteltävä aihe osallistujissa herättää, Piia kertoo.


Lisäksi hän mainitsee pollit Kahoot!:in sisällä. Niistä saadaan näkyville selkeä diagrammi, joka kertoo vastausten jakautumisen. Puzzlet puolestaan auttavat osallistujia muodostamaan muistijälkiä käsitellyistä asioista, ja sen avulla voidaan lopuksi selvittää, mitä tapahtumasta jäi ihmisille mieleen.



Pedagogisesti noheva Kahoot!


– Me tosiaan kutsumme näitä yleisesti nimellä “Kahoot!”, Piia naurahtaa, – saatamme puhua esimerkiksi matikka-Kahoot!:ista tai nyt vaikka Ilona-Kahoot!:ista, hän jatkaa.


Tällä hetkellä opetussunnitelmat ohjaavat yhä enemmän kohti palautteen antamista ja saamista. Kahoot!:issa palautteen kerääminen tapahtuu välittömästi. Kun opetusdiojen välissä on sopivasti aktivoivia osuuksia, pysyy opettaja helposti perässä siitä, mennäänkö opetuksessa ryhmän puolesta oikeaan suuntaan vai täysin hakoteille. Saadun palautteen perusteella tietää, mihin suuntaan omaa opetuskokonaisuutta ja sen rakennetta voi ja kannattaa muokata.


Kahoot!:it ovat myös oppilaiden itsensä paljon toivomia sisältöjä oppitunneille. Piian mielestä Kahoot!:ien tekeminen ja hyödyntäminen opetuksessa ovat myös erinomaisia tapoja tehdä omilla älylaitteilla jotakin kehittävää ja toivottavaa. Kahoot!:iin kuuluva anonyymiys toimii sekin opetusryhmässä samanarvoisuutta lisäävänä tekijänä. Piia kertoo, että ujoimmatkin oppilaat uskaltautuvat vastaamaan nimimerkin suojista, ja joskus ryhmissä on jopa sovittu, ettei kukaan laita omaa nimeään vaan kaikki keksivät nimimerkin. Siten jokainen saa yhtäläisen mahdollisuuden osallistua.


Pedagogisesta toimivuudestaan huolimatta Kahoot! ei suinkaan ole ohjelmisto vain koulujen ja oppilaitosten tarpeisiin. Monipuolinen työkalu tarjoaa rajattomasti mahdollisuuksia aina henkilöstön kouluttamisesta perehdyttämiskokonaisuuksien opiskeluun. Moni kansainvälisesti tunnettu yritys, kuten Coca Cola Company, hyödyntää henkilöstökoulutuksissaan Kahoot!:ia.


– Coca Cola Company tutki yli kymmentä henkilöstönkoulutustyökalua, joista he valitsivat käyttöönsä Kahoot!:in. Se on mielestäni tosi hienoa, Piia hymyilee.



Piian tärpit Kahoot!:in kanssa


Kahoot! Trainerina Piialla on takataskussaan käytännön vinkki jos toinenkin pedagogisesti nohevan Kahoot!:in tekemiseen. Lue alta Piian antamat askelmerkit ja kokeile luoda seuraava oma Kahoot!:isi näiden ohjeiden pohjalta:

Kuvassa Piia Korpelainen hymyilee punaisessa paidassa.
Piia Korpelainen kouluttaa Suomessa Kahoot!:in käyttöön. Kuva: Piian kotialbumi.

  1. Riittävän pitkä ja lyhyt samaan aikaan.

  2. Aloita icebreakerilla eli murra jää. Testaa samalla, että kaikki osaavat käyttää Kahoot!:ia. Sanapilvityökalu toimii tässä erinomaisesti.

  3. Noin joka kolmannen dian on hyvä olla aktivoiva tietoa antavien kalvojen välissä.

  4. Katso, että kysymykset ja toiminnot, joita käytät, liittyvät käsiteltävään aiheeseen.

  5. Rullaamalla Kahoot!:in varmistat, että oppilas on kartalla. Jos hän ei ole aivan nukkunut, hän tietää, missä mennään.

  6. Onnistuneen Kahoot!:in jälkeen oppijalle jää olo, että hän on osallistunut ja että hän haluaa tietää ja oppia lisää.

  7. Onnistuneen Kahoot!:in jälkeen osallistujan olo on virkeä.

  8. Parhaimmillan Kahoot! ruokkii jatkokeskustelua.


Parhaat palautteet, mitä Piia on Kahoot!:eistaan saanut, liittyvät juuri sen energiaa antavaan vaikutukseen.


– Kerran eräs osallistuja kertoi loppupalautteessa, ettei miettinyt kauppalistaa missään vaiheessa, Piia kertoo.


Siinä onkin koko homman juju. Pitkät kalvosulkeiset nuuduttavat, vaikka käsiteltävä aihe olisi itselle kiinnostava ja mieleinen. Kahoot!:ista osallistuja saa virtaa lähteä tekemään myös seuraavaa juttua sen sijaan, että hänen pitäisi erikseen latautua. Piia haluaa nostaa esiin myös palautteen, jonka antaja oli etukäteen ajatellut olevansa liian vanha Kahoot!:in kaltaiseen tekemiseen. Lopuksi hän kuitenkin totesi homman olevan niin helppoa, että hänkin sen osasi.


– Kun saamme tuollaisen palautteen, voin sanoa, että olemme murtaneet ennakkoluuloja joita ihmisillä on sekä Kahoot!:ia että itseään ja omaa osaamistaan kohtaan. Silloin olemme todella onnistuneet, Piia lopettaa tyytyväisenä.

 

SOFTATUKKU on Ilonan luoma uudenlainen palvelu jonka kautta korkeakoulut voivat

hankkia helposti suorahankintana Ilonalta juuri sen ohjelmiston tai pilvipalvelun, jonka he tarvitsevat, ilman erillisiä kilpailutuksia.


LISÄTIETOJA ANTAA


RISTO KORHONEN

Asiantuntija, kouluttaja


risto@ilonait.fi

+358 40 505 76 55


239 katselukertaa0 kommenttia

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki