top of page
andrei049

Voiko tekoälyä hyödyntää opinnoissa – mahdollisuudet ja eettiset kysymykset

Kansainvälisestä tiedeyhteisöstä kuuluu huolestunutta keskustelua tekoälyn uhista ja mahdollisuuksista. Onko tekoälyn käyttö opinnoissa sallittua? Miten opiskelija voisi hyödyntää tekoälyä opinnoissa eettisesti? Miten tekoälystä hyötyä ja iloa opinnoissa ilman, että syyllistyy samalla huolimattomuuttaan vilppiin?


Tekoälyn käytöstä opinnoissa on keskusteltu mediassa paljon. Jotkin oppilaitokset ympäri maailmaa ovat plagioinnin pelossa kieltäneet tekoälyn käytön kokonaan. Kieltoa on kuitenkin vaikeaa, jopa mahdotonta valvoa varsinkin kotona laadittavien tehtävien suhteen. Jyväskylän yliopiston on tunnistanut ongelman ja päätti tammikuussa 2023 sallia tekoälyn käytön opinnoissa sekä kurssi- että opinnäytetöiden tasolla.


Yksi iso kysymys koskee sitä, että plagiaatintunnistusohjelmat eivät toistaiseksi tunnista tekoälyn tuottamaa tekstiä. Opiskelijat kuitenkin kehittävät yhä luovempia keinoja tavoitellessaan hyviä arvosanoja. Helsingin Sanomissa (HS) Kuopion kaupungin perusopetuksen digimentori Henrikki Kattainen pohti, onko korona-aika voinut hämärtää opiskelijoiden käsitystä siitä, mikä on luvallista ja mikä ei.



Plagiointi pähkinänkuoressa


Plagiointi tarkoittaa toisen tuottaman tekstin käyttämistä omassa työssään ilman asinamukaisia lähdeviitteitä. Varsinkin opintojen alussa olevalle opiskelijalle korkeakoulujen viittauskäytännöt sisäviitteineen ja lähdeluetteloineen voivat tuntua sokkeloisilta. Tekniikka on perusperiaatteiltaan kuitenkin hyvin yksinkertainen: muiden tuottamaa tekstiä ei saa esittää omanaan. Myös tekoälyn tuottama teksti on jonkun muun kuin kirjoittajan itsensä tekemää, joten sen käytöstä tulee mainita. Kunnollisten lähdeviitteiden merkitsemisen tarve onkin entisestään korostunut teknologian kehittymisen myötä.



Opiskelija, ota tekoäly avuksi oppimisessa


Varsinkin korkeakouluasteella opettajat ovat syystäkin huolissaan opiskelijoiden ajattelun heikkenemisestä, jos esseevastaukset tilataan tekoälyrobotilta. Tässä muutama vinkki, joiden avulla opiskelija voi hyödyntää tekoälyä opinnoissaan eettisesti niin, että se tukee oppimista.


1. Pyydä vinkkejä hyvistä lähteistä

Pyydä tekoälyltä suosituksia hyvistä, vertaisarvioiduista lähteistä. Voit saada laajempaa näkökulmaa kuin pelkän luentokirjallisuuden perusteella.


2. Kysy, miten työtäsi voisi parantaa

Lähetä kirjallinen työsi Chat GTP:lle ja pyydä palautetta työstäsi. ChatGTP analysoi tekstin ja antaa sinulle palautteen sen mukaan, mitä siltä pyydät. Toteuta muokkaukset omat harkintasi mukaan.


4. Ole kriittinen

Tarkista Chat GTP:n antamat lähteet ja niiden sisällöt huolellisesti ja varmista, että sen antamat tiedot ovat luotettavia.


5. Ole avoin Chat GTP:n käytöstä

Jos käytät Chat GTP:n tuottamaa tekstiä työssäsi, ole siitä lukijalle avoin. Tekoälyn tekemän tekstin käyttäminen ilman mainintaa, voidaan katsoa vipillisyydeksi. Silloin edessä voi pahimmassa tapauksessa olla oppilaitoksesta erottaminen.



Tekoäly on työkalu


Tekoäly voi olla tarkoituksenmukainen apu ja työpari monenlaiseen tekemiseen. Parhaimmillaan tekoäly auttaa kokonaisuuden hallinnassa ja omien ajatusten jäsentelyssä. Tekoälyä käytettäessä on kuitenkin hyvä muistaa tiedostavan ja kriittisen ajattelun tärkeys. Silloin tekoäly voi aidosti tukea oppimisprosessia ja ajattelun kehittymistä.


Ajattelua ei kannata ulkoistaa tekoälyn tehtäväksi, sillä ajattelu on tiede- ja asiantuntijatyön ydinaluetta. Tekoälyä tai koneiden kapinaa ei kuitenkaan kannata pelätä. Tekoälyt ovat työkaluja, joiden kehittämästä ohjaa kansallinen lainsäädäntö ja eettiset periaatteet.


Ps. Tämän blogin kirjoittamiseen pyydettiin palautetta Chat GTP 4:ltä. Apua pyydettiin yleispalautteena, tiivistämisessä sekä lopetuksen terävöittämisessä.

 

RISTO KORHONEN

Myyntijohtaja


040 505 7655

risto[ät]ilonait.fi


Turnitin-asiantuntija Suomessa



44 katselukertaa0 kommenttia

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki

Comments


bottom of page