top of page
  • Writer's pictureristo

Miten järjestät mielekkäitä ja dataturvallisempia verkkokoulutuksia?

Päivitetty: 14. toukok.

Tulemme opiskelemaan ja opettamaan yhä enemmän verkossa. Webinaarien järjestäminen on teknisesti hyvin helppoa kaikilla Ilonan edustamilla järjestelmillä (Adobe Connect, Zoom, Collaborate, Meet ja Teams). Koronavuosien jälkeen liki jokaisella on kokemusta webinaarin tai verkkokoulutuksen järjestämisestä.

  • Mutta osaammeko järjestää verkkotapahtuman niin, että se olisi osallistujille mielekäs ja että se tukisi heidän tavoitteellista oppimista mahdollisimman tehokkaasti?

  • Olemmeko pohtineet tapahtuman saavutettavuutta, että mahdollisimman moni voisi osallistua tapahtumaan laitteella kuin laitteella, ilman esiasennuksia?

  • Entä se tapahtuman data – jääkö se varmasti servereihin EU:n sisälle

Me kouluttajat tarvitsemme kaikki pedagogiset ja tekniset keinot käyttöömme, kun yritämme kouluttaa verkossa arjen kiireiden keskellä olevia asiantuntijoita.


Monipuoliset, vuorovaikutteiset verkkotapahtumat


Kun koulutamme tai markkinoimme, niin osallistujaa pitää aina muistaa. Vuorovaikutus on elämän tarkoitus, siksi eri vuorovaikutuksen työvälineitä pitää koulutuksessa käyttää.

  • Aktivoinnit kuten kysymykset, äänestykset, ryhmächatit, osallistujan omat tekstikentät, sanapilvet jne.

Koulutukselle ja tapahtumalle on aina hyvä luoda hallittu pedagoginen kaari: aloitus, aktivointi, esitys, aktivointi, esitys... ja lopetus - mitä eri vaiheita tarvitaankaan. Kun hyvä tapahtuman runko on luotu, sijoitettu materiaalit valmiiksi paikoilleen odottamaan tapahtuman alkamista, voit toteutuksen aikana keskittyä paremmin osallistujiin. Ja mikä parasta, voi luotua tapahtumaa käyttää uudelleen ja uudelleen.

  • Tapahtumalla on halutessanne aina sama linkki, mikä helpottaa niin järjestäjiä kuin osallistujiakin.

Suuri huolemme on se, että koulutuksissa näytetään lukematon määrä slideja tunnissa. Toki hyvät oppijat oppivat niinkin, mutta meidän täytyy huomioida myös erilaisia oppijoita verkossa.



Ketä koulutamme ja ketä toivomme mukaan?


Tärkeää on aina muistaa kohderyhmä. Jos tavoittelemme vaikka sote-alueiden väkeä, niin silloin etenkin saavutettavuus on tärkeää. Liikkuvaisena väkenä he tulevat osallistumaan tapahtumaasi eri paikoista, eri laitteilla kuitenkin niin, etteivät yleensä saa tehdä asennuksia. Tärkeää on mahdollistaa osallistuminen selaimella niin, että se ei rajoita toimintojen käyttöä. Myös selainyhteydellä pitää pystyä laadukkaisiin ääniin, videoihin sekä käyttämään eri työkaluja aina kirjoittamisesta muistioon sekä luomaan vaikka kyselyn.

  • Ensimmäisen asteen saavutettavuusongelma on ratkaistu, jos pystyy osallistumaan tapahtumaan.

  • Tärkeää on myös, että itse tapahtuman eri toimintojen tulee olla saavutettavuusnormien mukaisia, jolloin voidaan käyttää eri apuvälineitä.


Entistä tärkeämpää on huomioida webinaarien data


Toimimme verkossa päivittäin ja hyvin erilaisten asioiden äärellä. Jos ja kun aiheet sisältävät sensitiivistä dataa tai halutaan huoltovarmuutta poikkeustilanteisiin, tarvitaan verkkojärjestelmästä erilaisia käyttöönottomahdollisuuksia. Joskus helppo pilvipalvelu, joskus tarvitaan täysin dataturvallinen serveriratkaisu.

  • Adobe Connect -palvelusta saat kolme eri dataturvallista tasoa:

  • Public Cloud = normaali pilvipalvelu, jonka data on EU:ssa

  • Managed Cloud = paikallinen datakeskus, jonka hallinta on asiakkaalla

  • Onpremise = palvelu asiakkaan omassa/valitsemassaan datakeskuksessa

Kaikkia näitä kolmea turvatasoa tarvitaan, koska asiakkaiden tarpeet ovat erilaiset. Meillä on pohjoismaissa asiakkaita ja esimerkkejä kaikista näistä eri ratkaisuista ja voimme olla teidän tukenanne niiden käyttöönotossa.

  • Nykyään on yhä tärkeämpää, että verkkotapahtumien data on turvallisesti omissa käsissänne.

  • Millainen dataturvallisuuden tarve teillä on?


Haluatteko perehtyä tarkemmin, kokeillakin?


Nämä kaikki edellä mainitut ominaisuudet voidaan jo nyt toteuttaa uudistuneella Adobe Connect -järjestelmällä.

  • Kun haluat kuulla tarkemmin, pyydä minulta esittely teidän tiimille.

  • Kun haluatte kokeilla, voimme järjestää ohjatun tutustumispilotin.

  • Voitte tulla mukaan myös webinaariimme, esimerkiksi What If, Meeting Online Could Change?

  • ilmoittautumiset: http://bit.ly/webinaarit-ac

Adobe Connect voisi olla teillekin hyvä lisäväline tuottaa tärkeimmät ja vaativimmat verkkotapahtumat.

 

RISTO KORHONEN


Myyntijohtaja 040 505 7655, risto@ilonait.fi

  • verkkotyöskentelyn asiantuntija

Olen kouluttanut ihmisiä verkkotyöskentelyyn jo 16 vuotta. Minulla on aina fokuksessa ollut se osallistava toiminta verkossa. Nyt jokaisella kouluttajalla tulisi olla riittävästi aikaa keskittyä omaan tekemiseensä; miten tehdä siitä entistä mielekkäämpää, jotta työ verkossa olisi entistä luontevampaa, helpompaakin.


Ilona IT on oppimisen teknologian ratkaisujen asiantuntija. Haluamme, että sinulla on parhaat työvälineet käytössäsi, niin laitteet kuin ohjelmistotkin sekä tukea ja inspiraatiota arjessasi. Ilonalla on puitesopimus korkeakoulujen ohjelmistohankintojen osalta,

57 katselukertaa0 kommenttia

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki
bottom of page