Blogissamme on alkanut uusi sarjan, jossa kaikki ilonalaiset pääsevät vuorotellen esittäytymään ja kertomaan itsestään ja työstään omin sanoin. Kierroksen ensimmäisen vuoron nappasi itselleen Maj-Britt Kentz, Ilonan epävirallinen luova nero, oppimisen teknologioiden asiantuntija ja kouluttaja. Maj-Britt on kunnostautunut myös tuotekehityksen parissa muun muassa hiomalla Ilonan Emill-palvelun ominaisuuksia aina vain paremmiksi.
Tietotyön, kirjoittamisen ja pedagogiikan jonglööri
“Työni on auttaa ihmisiä oppimaan. Puolet on selkeästi tietotyötä, jossa luetaan, analysoidaan sekä kirjoitetaan paljon. Lisäksi on konkreettinen oppimistekologioiden ja pedagogiikan opetustyö ja kolmantena vielä kehittämistyö”, Maj-Britt luettelee.
Hänen työnsä kaikki kolme osatekijää liittyvät kiinteästi toisiinsa ja niitä yhdistää usein kansalliset opetussuunnitelmat. Opetuksen normiasiakirjat ovatkin Maj-Brittille tuttuja työvälineitä, sillä hänen urataustansa ennen Ilonan remmiin hyppäämistä on rakentunut yliopistomaailmassa. Tämä luokanopettajakoulutuksen saanut tutkijaluonne kunnostautui akateemisissa ympyröissä parikymmentä vuotta ennen kuin siirtyi yrityspuolelle. “Minulle Ilona on toteuttanut unelman päästä tekemään yrityksessä sitä työtä, johon minut on koulutettu”, Maj-Britt pohtii työnsä parhaita puolia ja lisää: “Parasta on tietenkin meidän osaava porukka sekä se, että pystyy ja pitää itse vaikuttaa työhön. Ilonassa on sellaista joustavuutta tuohon kehittämistyöhön, mikä ei ehkä olisi vanhassa työssäni enää edes mahdollista, ainakaan näinä aikoina.”
Teoreettisen aivotyön vastapainoksi kädentaitoa
Tällä artesaanikoulutuksen saaneella luokanopettajalla on taiteellinen puolensa, joka vei hänet nuoruuden Virolahdelta Savonlinnaan taidelukioon. Luontaisen luovuuden ja opintojen myötä hankitun käytännön osaamisen ansiosta Maj-Britt käyttelee sujuvasti niin fyysistä kuin digitaalista kynää. Aivoillaan työskentelevä käytännön tekijä rentoutuukin vapaa-ajallaan käsitöiden, kuten ompelemisen parissa. Nykyään muodikas neulominen on sekin Maj-Brittille tuttua erityisesti koukuttavuutensa puolesta: “Neulominen on vähän sellainen juttu, että sitä pitää ihan vältellä. Muuten se vie ihan mennessään. Neulon nykyään lähinnä talvisin.”
Urheilun, ulkoilun ja luonnossa liikkumisen palauttava vaikutus on tunnettu tosiasia, ja myös Maj-Britt kertoo lenkkeilevänsä aivojaan tuulettaakseen. Toisaalta taas hyvä rutiini virittäytyä uudelleen työpäivään on ollut kirjoittaminen ja kiinnostavien tutkimusten lukeminen. “Minusta virittäytyminen on kyllä tosi tärkeä osa palautumista”, hän pohtii.
Opettaja tarvitsee monenlaisia taitoja
Opettajilla on valtavasti kaikenlaisia kykyjä, niin myös Maj-Brittillä – siihenhän koko ammatti perustuukin. Hänelle Ilona on työpaikka, jossa nuo kyvyt eivät jää piiloon, päinvastoin. Hän on saanut näyttää ja käyttää taitojaan, ja Ilonassa Maj-Britt kokee voivansa olla ammatillisesti juuri niin monipuolinen kuin onkin. Kaikkia elämän aikana luotuja polkuja on saanut edelleen tehdä, kun on voinut toimia opettajana, graafikkona, tutkijana, opettajankouluttajana ja opettajan täydennyskouluttajana.
“Olen muuten aika hyvä laulamaan ja osaan juoda vettä pää alaspäin”, Maj-Britt lisää pari kykyä listaansa silmää iskien.
Vaikka Maj-Britt sopii hyvin yritysmaailmaan ja kertoo viihtyvänsä siellä, ei opettaja hänessä ole silti kadonnut minnekään. Kun keskustelemme vallitsevasta etäajasta verkkotapahtumineen ja jatkuvine webinaareineen, hän näkee kaupallistamista syvemmälle. Hänen mielestään houkuttelevia verkkolähetyksiä tärkeämpää on pohtia pedagogisia taitoja, joilla etäopetus voi edistää ja tukea lasten ja nuorten oppimista yksilöllisesti ja yhteisönä.
“Ja, koska pitää olla lyhyt vastaus, niin tervetuloa Ilonan maksuttomaan, Opetushallituksen rahoittamaan EPE-koulutukseen - siellä viivytään näiden kysymysten parissa”, hän lisää hymyillen.
Hyvät tavat ja toimivat rutiinit vaativat harjoittelua
Liki katkeamatonta etätyöaikaa on kertynyt tietotyötä tekeville jo pitkälle toista vuotta, eikä kukaan tiedä varmasti, koska päästään palaamaan konttorille vai päästäänkö. Vanhat ajat ja rutiinit tuskin palautuvat ainakaan ihan samanlaisina kuin ennen koronaa. Siksi on tärkeää miettiä ja harjoitella omia tapoja ja rutiineja toisten kohtaamiseen myös tietokoneen ruudulla.
Etäyhteyden välityksellä tapahtuviin kohtaamisiin Maj-Brittillä on paljon hyviä vinkkejä: “Kamera auki ja katse yleisöön, jos pitää sanoa vain yksi. Mutta kyllä kysymys on ensisijassa kuitenkin omaehtoisesta harjoittelemisesta.”
“Kun minulta pyydettiin tähän juttuun kivoja kuvia itsestäni (joita ei kenelläkään äiti-ihmisellä tietenkään ole), päätin antaa autenttisen pätkän videota. Leikkasin siitä äänen pois, mutta siitä näkee silti hyvin, että tämä työ on myös itsenäistä harjoittelemista ja heittäytymistä kameran eteen silloin, kun haluaa auttaa oppimaan”, hän summaa lukemattomia harjoittelu- ja koulutustuntejaan.
Siis: harjoittele rutiinit, ennakoi ja ole rauhallinen, ennen kaikkea jos olet itse esiintyjänä videolla tai live-striimissä.
“Tämä tarkoittaa myös sitä, että pitää viitsiä harjoitella esiintymistä ja esittämistä sekä kulloisenkin ympäristön toiminnallisuuksia. Ei kannata ajatella, että kyllä se siitä sitten, koska sisältö on niin kova juttu. Ajattele aina osallistujaa ja hanki myös taidot, jolla voit auttaa hänet mukaan!” Maj-Britt avaa hyviä esiintymisen, kouluttamisen ja presentoimisen tapoja.
Jatkuvalla kehittymisen ja uudistumisen tiellä
Maj-Britt on haka kirjoittamaan erilaisia hanketekstejä, mutta kyky viedä vaativiakin hankkeita läpi ei ole tullut annettuna. Mihin ikinä ryhtyykään, on tärkeää viedä huomio perusteisiin, sillä ilman hyvää, tutkivalla otteella tehtyä pohjatyötä on vaikeaa, jopa mahdotonta tietää itsekään, mistä puhuu ja vastaavatko omat sisällöt oikeisiin kysymyksiin.
“Olen tehnyt kirjoittajana ja toimijana lukuisia projekteja. Ensimmäinen iso EU:n komission alainen tutkimushanke oli tietenkin huippujuttu, mutta parasta on kuitenkin ehkä se, että olen saanut oppia kirjoittamaan projekteja eri rahoitusinstrumenteille. Kivaa projekteissa on se, että saa uudistua”, hän kertoo.
Kaikkiin ilonalaisiin voi olla yhteydessä online- ja onsite-oppimiseen ja teknologiaan liittyvissä asioissa. Maj-Brittin erikoisala tässä kokonaisuudessa on varhaiskasvatus, rakentuuhan varhaiskasvatusvuosina lapsen oppimaan oppimisen perusta. Maj-Britt pitää laadukkaan varhaiskasvatuksen järjestämistä erityisen vastuullisena tehtävänä yhteiskunnalle ja aikuisille. Hän lisää vielä, että “suomalaiset opetussuunnitelmat ovat kansainvälisestikin katsottuna erityisiä, sillä ne rakentuvat kumulatiiviseksi jatkumoksi varhaislapsuudesta toiselle asteelle ja siitä eteenpäin.”
“Leikin pedagogiikka on varhaiskasvatuksessa avainasemassa. Nyt minut pitää kiireisenä varhaiskasvatuksen innovatiivisia oppimisympäristöjä koskeva hanke. Loistavaa työtä on tehty myös Oikeus oppia -kehittämisohjelmassa, jonka avulla nostetaan esiin niin sanottu uudet lukutaidot -pedagogiikka. Näiden asioiden parissa viihdyn tämän syksyn ja pyrin parhaani mukaan myös tuottamaan uusia sisältöjä Ilonan Emill-palveluun”, Maj-Britt lopettaa hymyillen.
MAJ-BRITT KENTZ
Asiantuntija, kouluttaja:
oppiminen ja teknologia,
luova tuottaminen, Zoom,
Emill-tuotekehitys
+358 45 630 6303
Comments