• Tiina

Lähtökohtana lähi – Ole yhtä hyvä etä kuin live!

Päivitetty: elo 27

Työt ovat jo alkaneet, aivan kuten koulutkin pian. Uutta jännitystä syksyyn 2021 tuo ehdottomasti sekä oppivelvollisuuden laajentaminen 18 ikävuoteen asti että opetuksen toteutustapa: saadaanko koulut avatuksi, missä ja pysyvätkö ne auki? Kasvatus- ja koulutussektorilla työssä jaksaminen ja pedagogiikka ovat edelleen haastettuina.



Kuntien IT-osastot ja koulujen TVT-vastaavat ovat paineen alla. Henkilöstön tukeminen opetuksen monipuolistamisessa, kuten hybridityöskentelyssä ja uusien välineiden käyttöönotossa vaatii resursseja ja voimavaroja. Me Ilonassa ennakoimme tätä tilannetta jo keväällä, kun suunnittelimme osanottajille maksuttoman, Opetushallituksen (OPH) rahoittaman etäopetuksen pedagogiikan koulutuskokonaisuuden, Epen. Nyt haluamme auttaa.


Epe on varsinainen osaamisen kehittämisen laari ja modulaarinen kokonaisuus. Siellä osallistuja voi luoda täysin oman oppimispolkunsa tai valita yksittäisiä koulutuskokonaisuuksia.


“Epe toteutetaan etäopetuksena syksystä 2021 alkaen. Koulutus on rakennettu äärimmäisen joustavaksi. Niin ollen, jos opettaja ei vielä tänä syksynä koe tarvitsevansa vaikkapa etäopetuksen pedagogisia tai etäopetusalustojen teknisiä taitoja, voi hän ryhtyä opiskelemaan niitä omassa tahdissaan myöhemmin. Osallistuja nimittäin saa koulutuskokonaisuuden videoaineistoineen käyttöönsä myös Emill-palvelustamme”, kertoo Epe-hankkeen sisältökoordinaattori, Ilonan Maj-Britt Kentz.


“Koulutus palvelee myös esimerkiksi tilanteessa, jossa kunta hyödyntää Microsoftin O365- ja Googlen (GWE) työkaluja rinnakkain”, hän jatkaa.


Opiskelua joustavasti omassa tahdissa itesnäisesti tai ryhmän kanssa yhdessä


Moduulien tarkat koulutuskuvaukset julkaistaan blogissamme elokuun loppuun mennessä ensimmäisestä, Etä- ja hybridiopetuksen ympäristöt -moduulista alkaen. Tämän moduulin laajuus on 3 opintopistettä (op), ja opiskelijalle vaihtoehtoisia etäopetusalustoja ovat Microsoft Teams, Google Meet, Zoom ja Adobe Connect.


“Valitsipa osallistuja sitten minkä tahansa etäopetusalustan, niin moduuli on rakenteellisesti samankaltainen. Osiossa kartutetaan valitun ympäristön teknisen hallinnan osaamista sekä opitaan hyödyntämään sitä pedagogisesti niin, että se mahdollistaa oppilaan yhteisöllisen ja yksilöllisen oppimisen. Ominaisuuksia hyödynnetään monipuolisesti niin, että opetuksesta voidaan luoda entistä kivempaa ja motivoivampaa, tietoturvallisesti. Lisäksi opitaan hyödyntämään video-oppimateriaalia oppimisen tukena”, Kentz selittää.


“Epessä on myös Etäopetuksen yhteisölliset ja osallistavat työvälineet -moduuli (4 op), jossa opitaan käyttämään monipuolisesti lähi- ja etäopetuksen tukena kollaboratiivista työskentelyä edistäviä digitaalisia työvälineitä. Tämä Teemu Moilasen vauhdittama osio käynnistyy järjestyksessä seuraavana. Yhdessä nämä kaksi moduulia muodostavat eheän kokonaisuuden. Jos haluaa kehittyä oikein superosaajaksi, kannattaa valita ainakin nämä moduulit ja tehdä ne”, hän innostuu.


“Omaa Epe-polkua voi lopuksi vielä täydentää Mari Muinosen Projektioppimisen pedagoginen etäopetusmalli -koulutuksella (3op). Kirsikkana kakun päällä on vielä varhaiskasvatukselle ja esiopetukselle laadittu Uudet lukutaidot -koulutuskokonaisuus (4op),” Kentz lopettaa hymyillen.

MAJ-BRITT KENTZ


Asiantuntija,

Epe-hankkeen sisältökoordinaattori.

maj-britt@ilonait.fi

+358 45 630 6303


101 katselukertaa0 kommenttia