top of page

Korkeakoulujen digitaalisen saavutettavuuden nykytila

  • Writer: soili
    soili
  • 4 tuntia sitten
  • 2 min käytetty lukemiseen

– Yhteiskehittämisellä kohti systemaattisempaa saavutettavuustyötä


Miten digitaalisten palveluiden saavutettavuus toteutuu korkeakoulujen digipalveluissa tänään, ja miten sitä voidaan kehittää systemaattisesti? Tätä kysymystä lähdettiin ratkomaan elokuussa 2025 käynnistyneessä neljän kuukauden mittaisessa palvelumuotoiluprojektissa, jonka tavoitteena on löytää korkeakouluille yhteisiä toimintatapoja saavutettavuustyön tueksi. 

Haastattelujen perusteella on selvää, että korkeakoulujen välillä on vahva tarve yhteistyölle. Lisäksi tunnistettiin myös konkreettisia askeleita, joiden avulla on mahdollista edetä yhdessä kohti saavutettavampaa korkeakoulukenttää. 


Korkeakoulujen saavutettavuusprojektin vetäjänä toimii Ilona IT:ltä palvelumuotoilija Outi Arbelius, joka opiskelee digitaalista saavutettavuutta Tampereen yliopistossa. Projektissa on mukana moniammatillisesti edustajia eri korkeakouluista, ja lähtökohtana on ollut koota korkeakoulukentän tarpeita sekä kokemuksia digitaalisen saavutettavuuden arjesta sekä löytää yhteisiä ratkaisuja ja toimintamalleja. 


Miksi yhteiset toimintamallit ovat tarpeen? 


Projektin alkuvaiheessa toteutettiin ensin laaja haastattelukierros, jossa kartoitettiin korkeakoulujen saavutettavuustyön nykytilaa. Tulokset osoittavat, että saavutettavuus on monella tapaa vielä irrallinen osa korkeakoulun toimintaa, vaikka tahtoa ja osaamista löytyy, puuttuvat saavutettavuuden läpiviennistä usein rakenteet, resurssit ja yhteinen suunta. 


Haastatteluissa nousi esille muun muassa seuraavia haasteita: 


  • Saavutettavuustyö on hajautettua, eikä vastuuta ole selkeästi määritelty. 

  • Saavutettavuusosaaminen ja tietoisuuden kehittäminen eivät ole usein strategian ytimessä. 

  • Digipalvelut ja järjestelmät ovat moninaisia, eikä näiden saavutettavuutta seurata systemaattisesti. 

  • Sisällöntuotannossa kognitiivinen saavutettavuus jää usein huomiotta. 

  • Hankintakäytännöissä saavutettavuusvaatimukset eivät aina toteudu. 

  • Terminologia koetaan vaikeaksi, ja saavutettavuus ei ole juurtunut osaksi organisaatiokulttuuria. 


Onnistumisiakin on, mikä toimii jo nyt? 


Haastatteluissa nousi esiin myös monia onnistumisia. Useissa korkeakouluissa digitaalisten palveluiden saavutettavuus on jo osa uusien palveluiden kehittämistä, ja opettajille on tarjolla ohjeita sekä koulutuksia. Joissain organisaatioissa toimii saavutettavuusasiantuntijoita ja yhteistyö digitaalisten palveluiden toimittajien kanssa on aktiivista. 


Erityisesti motivaatio ja kulttuuri nousivat esiin: kun saavutettavuutta johdetaan systemaattisesti, myös henkilöstön sitoutuminen kasvaa. Lisäksi opiskelijoiden tarpeet ovat usein merkittävä tekijä muutoksen käynnistämisessä. 


Mihin suuntaan kehitystä tarvitaan? 


Projektissa on hahmoteltu neljä päätavoitetta

  1. Systemaattinen ja tavoitteellinen saavutettavuustyö. Ei enää irrallisia toimenpiteitä, vaan selkeä prosessi ja toimintamallit. 

  2. Vastuiden ja palveluvalintojen selkeyttäminen. Kuka vastaa ja mistä, ja miten saavutettavuus huomioidaan hankinnoissa sekä järjestelmien käyttöönotossa ja ylläpidossa. 

  3. Tilannekuvan ylläpitäminen. Missä mennään nyt, ja mitä pitäisi kehittää. 

  4. Konkretiaa saavutettavuustyön tueksi. Konkreettinen suunnitelma ja konkreettiset ratkaisut, jotka tukevat ja helpottavat saavutettavuustyön toteuttamista. 


Mitä seuraavaksi? - työpaja tulossa 


Myös projektin seuraava vaihe toteutetaan yhteiskehittämisen hengessä. Seuraavaksi järjestämme työpajan, jossa edetään kohti ratkaisumalleja yhdessä eri korkeakoulujen kanssa. Työpajan tavoitteena on rakentaa yhdessä korkeakoulujen kanssa saavutettavuustyön ideaalimalli, joka tukee saavutettavuuden kehittämistä korkeakouluissa. 


Työpajassa pureudutaan erityisesti seuraaviin teemoihin: 

  • Miten haasteet ratkaistaan?  

  • Miten onnistumisia voidaan monistaa?  

  • Miten kehitystarpeista jalostetaan konkreettista toimintaa?  

  • Miten malli skaalautuu eri korkeakoulujen käyttöön? 


Yhteistyöllä kohti saavutettavampaa korkeakoulumaailmaa 


Saavutettavuus ei ole vain velvollisuus, se on mahdollisuus rakentaa yhdenvertaisempaa ja toimivampaa oppimis- ja työympäristöä kaikille. Korkeakouluilla on kuitenkin rajallisesti aikaa ja resursseja, ja osassa organisaatioista kaivataan lisää osaamista saavutettavuuden edistämiseen. Siksi tarvitaan yhteistyötä. Yhteistyön ja yhteiskehittämisen kautta voimme luoda korkeakoulukentälle vahvempaa ymmärrystä siitä, mitä digitaalinen saavutettavuus tarkoittaa arjessa ja miten sitä voidaan edistää pitkäjänteisesti. 


Tämän projektin myötä syntyy visuaalinen kokonaisuus, eräänlainen tiekartta, joka auttaa hahmottamaan digitaalisen saavutettavuustyön nykytilaa ja suuntaa. Se toimii työkaluna, jonka avulla korkeakoulut voivat jatkossa: 

  • tunnistaa kehityskohteita ja vahvuuksia 

  • jakaa ja monistaa hyviä käytäntöjä 

  • suunnata toimenpiteitä vaikuttavasti 

  • rakentaa yhteistä kieltä saavutettavuuden ympärille 

Lopputulos on suuntaa antava mallinnos, joka innostaa kehittämään ja oivaltamaan yhdessä. 


Seuraa projektin etenemistä ja tule mukaan keskusteluun, saavutettavuus tehdään yhdessä!


Projektin tulokset kootaan ja esitellään 9.12. klo 14-15 avoimessa webinaarissa, jossa jaetaan oivalluksia, oppeja ja konkreettisia suosituksia saavutettavuustyön tueksi. Webinaari tarjoaa mahdollisuuden kuulla projektin keskeisistä havainnoista, tutustua visuaaliseen lopputuotokseen ja verkostoitua muiden saavutettavuudesta kiinnostuneiden kanssa. 


Projekti on toteutettu yhteistyössä korkeakoulujen kanssa, mutta sen tuloksista voivat hyötyä myös muut organisaatiot saavutettavuustyössään. 



ree

Outi Arbelius

Palvelumuotoilija


Ilonan saavutettavuusprojektin vetäjä syksyllä 2025


Kommentit


bottom of page