OHJELMOINTI
OHJELMOINTI OPPIMISESSA
Ohjelmoinnin opettaminen ja ohjelmoinnillisen ajattelun kehittäminen on motivoivaa ja innostavaa! Alakoulussa keskitytään graafisen ohjelmointiin (blokit). Graafista ohjelmointia voi toteuttaa tietokoneella ja mobiililaitteilla. Ohjelmoinnin mielenkiintoa voidaan lisätä erilaisten ohjelmoitavien robottien tai maker-sarjojen avulla. Tutuimpia näistä ovat perinteiset Lego-robotit ja Micro:bit. Ilonalta saat ohjelmat, laitteet ja koulutusta, sekä tukea oppimiseen.
Micro:bit
micro:bit on kämmeneen mahtuva, helposti ohjelmoitava minitietokone. Perinteisen graafisen ja tekstipohjaisen (JavaScript, Python) ohjelmoinnin lisäksi micro:bit innostaa lapsia keksimään ja luomaan erilaisia älylaitteita, jotka voivat keskustella keskenään.
micro:bitin etupuolella on led-valoja, joiden toimintaa voidaan ohjata. Lisäksi laitteessa on mm.painonappeja, kompassi, lämpötia- ja kiihtyvyysanturi, joiden avulla voidaan tunnistaa painalluksia, liikettä, lämpötilaa ja liikesuuntia. Radiosignaalin avulla voit ohjata toisia micro:bittejä. Laitteeseen on lisäksi mahdollista kiinnittää myös ulkoisia antureita ja lisäosia.
Minecraft: Education Edition
Erityisesti oppilaitoksille kehitetyn MInecraft-version avulla voi oppia myös ohjelmointia. M:EE:iin on integroitu koodinrakentaja (Code Builder), joka mahdollistaa graafisen ohjelmoinnin Minecraft-maailmassa.
Sphero
Sphero-robotit ovat helppokäyttöisiä ja kestäviä. Niiden avulla on mukava oppia ja kehittää omia ohjelmointitaitoja. Spherot ovat täynnä teknologiaa, joten robotin osiin ja niiden toimintaperiaatteisiin tutustuminen voidaan mainiosti yhdistää myös teknologiakasvatuksen aktiviteetiksi.